Szczegółowy
Przebieg wydarzeń.
W noc z 15 na 16
lutego 1905roku w
Stanisławowie
zostają pozrywane
tablice z godłami
carskim z budynków:
gminy, sądu i
szkoły.
(Szkołę
w Stanisławowie
wybudowano w roku
1780, znajdowała się
nieco na zachód od
kościoła, był to
drewniany budynek z
dużą izbą lekcyjną
oraz pokój z kuchnią
dla nauczyciela )
23 października
mieszkańcy
Stanisławowa
organizują
manifestację.
Niosą
sztandary z białym
orłem i śpiewano
zakazaną pieśń
,,Boże coś Polskę “.
Domagają się
zapewnienia wolności
obywatelskich w tym
nauczania w języku
polskim. Rozdawane
są także ulotki.
Nazajutrz zbierają
się i podejmują
uchwałę, którą
następnie publikują
na łamach ,,Gazety
Ludowej” nr 9 z 3
grudnia 1905 roku
w której żądają
reform i wolności
osobistych.
Organizatorem
protestu oraz
organizatorem
manifestacji w
Stanisławowie był
miejscowy nauczyciel
Jan Rytel.
Generalnie w
powiecie mińskim
prym protestom roku
1905 przewodzili
właśnie nauczyciele,
zaś protesty w
odróżnieniu od miast
miały tutaj
charakter
narodowo-wyzwoleńczy
- nie zaś
robotniczy.
Taką relacje
przekazuje Janusz
Żarnowski w
publikacji "Z
dziejów strajku
szkolnego 1905 roku.
" Na wsi
rozwinęła się walka
o spolszczenie
szkoły ludowej.
Walka ta wiązała się
z
narodowo-wyzwoleńczym
ruchem chłopskim,
dążącym do
wprowadzenia języka
polskiego w gminie,
szkole i sądzie.
Ruch ten był jedną z
podstawowych form
wystąpień
rewolucyjnych
chłopów w rewolucji
1905 r. Chłopi
zwracać się zaczęli
do władz w języku
polskim, niszczyli
carskie godła i
obrazy w szkołach,
domagali się uczenia
dzieci w ojczystym
języku. Wyniki
kilkudziesięcioletniej
rusyfikacji okazały
się fikcją. Wśród
różnych zagadnień
związanych z walką
narodowo-wyzwoleńczą
chłopstwa — sprawa
szkolna była jedną z
ważniejszych. W dniu
15 lutego we wsi
Sanniki pow.
gostynińskiego
21
kobiet zajęło
budynek szkolny i
zabrało swe
dzieci ze szkoły
14°. 25 lutego
przerwano lekcje w
szkołach na Gocławku,
w Wawrze, 27 lutego
we wsi Goździk gm.
mińskiej pow.
nowomińskiego. 28
lutego 100 chłopów
gminny Siennica gub.
warszawskiej
zażądało od
nauczyciela
nauczania po polsku,
a wobec odmowy
oświadczyło, że
dzieci swoje ze
szkoły odbierają i
na szkołę płacić nie
będą. Wypadki odmowy
wypłaty pensji
nauczycielowi,
dopóki nie będzie
uczył po polsku,
mnożą się coraz
bardziej142. Mamy
też niejednokrotnie
do czynienia z
wystąpieniami samych
dzieci, które
oświadczyły, że
uczyć się będą tylko
w ojczystym języku i
nie chciały
uczestniczyć w
lekcjach, mimo
częstych represji ze
strony
zrusyfikowanych
nauczycieli i władz,
które posuwały się
do aresztowania i
bicia małych
dzieci."
Rewolucja 1905 roku
ostatecznie została
stłumiona. Nie mniej
rok 1905 wyznacza
pewnego rodzaju
cenzurę. Można mówić
o pewnego rodzaju
odwilży. Pojawiła
się możliwość
tworzenia polskich
instytucji i
organizacji
społecznych:
polskiego
szkolnictwa
prywatnego (m.in.
Polska Macierz
Szkolna), ruchu
spółdzielczego
(m.in. Towarzystwo
Kooperatystów);
zelżała cenzura,
wprowadzono wolność
wyznania,
zaprzestano represji
wobec wyznawców
kościoła
grekokatolickiego,
dopuszczono używanie
języka polskiego w
urzędach gminnych.
Co sie tyczy
Stanisławowa
6.XII.1906 roku
notyfikowane jest
koło
Polskiej Macierzy
Szkolnej.
Przewodniczącym Koła
zostaje
ksiądz Bolesław
Ziemnicki.
Zostaje założona
także biblioteka
liczącą 400 książek.
Co prawda Polska
Macierz Szkolna
zostaje wkrótce
przez władze
rozwiązana , zaś
dwuletni okres
odwilży w nauczaniu
się koczy, jednak
struktury założone
przez Polską Macierz
Szkolną pozostają
stanowiąc podstawę
tajnego nauczania.
Uwaga:
Z uwagi na
realizację naszego
projektu, rok 1905
wyznacza datę od
której możliwe było
dokonywanie
pierwszych
upamiętnień grobów
wojennych czasów
wcześniejszych
powstań zwłaszcza
Powstania
Styczniowego. Nie
można było na nich
sławić poległych,
ale ludzie przestali
bać się takie
upamiętnienia
stawiać na ich
zazwyczaj leśnych i
śródpolnych
mogiłach, niestety
wiele z nich jako
anonimowych obecnie
wymaga
potwierdzenia, czas
bardzo często zatarł
okoliczności
fundacji krzyży i
kapliczek.
Niejednokrotnie
czytając powstańcze
pamiętniki podawane
są lokalizacje
grobów obecnie nie
znanych i nie
opisanych we
wskazanym terenie.
Literatura:
Gazeta Ludowa :
organ Polskiej
Partyi
Socyalistycznej. R.
4, 1905, nr 9
Janusz Żarnowski, Z
dziejów strajku
szkolnego 1905 r., w
Przegląd Historyczny
46, 1955 rok /1-2,s.
184-210
Michał Jędrych,
Polityka oświatowa
caratu w Królestwie
Polskim w XIX w.
https://polona.pl/item/do-nauczycieli-polakow-inc-bohaterski-poryw-mlodziezy-zachwial-w-posadach-gmach,OTcwMzc3MQ/0/#item
https://polona.pl/item/bracia-wloscianie-inc-w-kilkunastu-gminach-gospodarze-przyszli-do-nauczyciela,OTg1NDM3Mw/0/#item
https://polona.pl/item/bracia-wloscianie-inc-wszyscy-uczciwi-nauczyciele-i-nauczycielki-ludowe-uchwalili,MTI3MDgwNzM/0/#item
Szlak
Niepodległości
jest narzędziem
edukacyjnym
stworzonym przez
Fundację na rzecz
Krajobrazu
Kulturowego.
Szlak pomyślany
został jednocześnie
jako Przewodnik
Turystyczny,
narzędzie edukacyjne
na potrzeby
organizacji
terenowych gier
historycznych oraz
element realizacji
misji naszej
Fundacji związanej z
ochroną miejsc
pamięci narodowych
zaś szczególnie
grobów i cmentarzy
wojennych.
Lista dostępnych punktów Szlaku Niepodległości
fundacja @ krajobraz.org.pl
KOD QR miejsca pamięci. Gdyby obok
tego miejsca nie było tabliczki z takim kodem, prosimy o
poinformowanie o tym naszej Fundacji. Mniejszy kod QR
8mieszczony na tablicy linkuje do punktowanego zadania.
Zapraszamy
na stronę społecznościową Szlaku Niepodległości.
|